Co powinno zawierać zaproszenie ślubne
Przygotowanie zaproszeń ślubnych to nie lada wyzwanie. Oczywiście, w Internecie znajdziemy mnóstwo propozycji i wzorów, jednak to właśnie nadmiar opcji okazuje się czasem tak problematyczny. I nie chodzi tutaj tylko o odpowiedni dobór kolorów, czcionek czy rozmiarów, ale przede wszystkim o informacje, które powinny znaleźć się na zaproszeniu. Niektóre kwestie wydają się być oczywiste – nie sposób przecież nie wspomnieć o dacie i godzinie ślubu oraz miejscowości, w której odbędzie się wesele. Jednak, czy pamiętasz o tym, żeby umieścić wzmiankę o potwierdzeniu przybycia lub podać swoje pełne dane kontaktowe? Poniższy artykuł ma za zadanie wyczerpująco odpowiedzieć na pytanie: „co powinno zawierać zaproszenie ślubne?”.
IMIONA I NAZWISKA PAŃSTWA MŁODYCH
Informacja wydaje się być oczywista, ale w natłoku zadań i w gorącym okresie przygotowawczym możemy przypadkowo pominąć najważniejsze dane. A to przecież Młoda Para jest gospodarzem wydarzenia i jej dane powinny zajmować centralne miejsce na zaproszeniu.
WZMIANKA O RODZICACH PAŃSTWA MŁODYCH
Tradycja nakazuje, żeby wpisać również imiona i nazwiska rodziców Młodej Pary. Jednakże, coraz częściej umieszcza się na zaproszeniu krótszą i zgrabniejszą formułkę „wraz z rodzicami” albo „w imieniu własnym i rodziców”.
TERMIN
Kolejna ważna informacja to data i godzina wydarzenia. Nie ma sztywnych reguł dotyczących formatu zapisu. Ważne, aby pasował on do projektu zaproszenia. Informacje można zapisać słownie lub liczbowo, ale muszą się tam pojawić. Częstym błędem jest zapominanie o roku – zazwyczaj można się go domyślić, ale w wielu przypadkach takie zaproszenie zachowywane jest na pamiątkę, więc warto wskazać rok uroczystości, gdyż ludzka pamięć bywa zawodna.
MIEJSCE ŚLUBU
W przypadku ślubu kościelnego należy napisać pod jakim wezwaniem jest kościół lub parafia oraz nazwę miejscowości. Adres nie jest wymagany, chyba że w danym miejscu znajduje się kilka kościołów. Z kolei dla ślubu cywilnego warto podać pełny adres urzędu stanu cywilnego. Nazwę urzędu można skrócić do „USC”. Należy się jednak liczyć z tym, że taki skrót wygląda mniej uroczyście.
MIEJSCE WESELA
Częstym zabiegiem jest organizowanie wesela w innej miejscowości. Należy to wyraźnie zaznaczyć na zaproszeniu, czyli podać dokładny adres miejsca, w którym odbędzie się zabawa. Niektórzy goście mogą pominąć część kościelną i przybyć bezpośrednio na wesele, dlatego tak ważne jest podanie tego adresu. Wskazanie godziny rozpoczęcia wesela nie jest wymagane, zwyczajowo używa się standardowej formuły: „po uroczystości zaślubin”.
R.S.V.P. CZYLI POTWIERDZENIE PRZYBYCIA
Skrót R.S.V.P. pochodzi z języka francuskiego (répondez s’il vous plaît) i oznacza „proszę odpowiedzieć”. Potwierdzenie przybycia to bardzo istotna informacja dla Państwa Młodych, ponieważ w wielu przypadkach na weselu płaci się od osoby. Dlatego wiedza o ich liczbie jest nieoceniona. Należy uzgodnić z domem weselnym lub restauracją, w której odbędzie się zabawa, do kiedy trzeba podać ostateczną liczbę gości. Zazwyczaj jest to kilka tygodni przed planowaną datą ślubu.
KONTAKT DO PAŃSTWA MŁODYCH
Bez tej informacji goście nie będą mogli potwierdzić swojej obecności. Najczęściej wybieraną opcją są numery telefonów, ale można także podać adres e-mail.
IMIĘ I NAZWISKO OSOBY ZAPROSZONEJ
Zaproszenia są wręczane konkretnym osobom, dlatego nie można pominąć tego punktu. Oczywiście, zdarzają się opcję bezosobowe, jednak w takim wypadku warto zadbać o wpisanie danych zapraszanej osoby na kopercie. Jest to miły akcent, który z pewnością zostanie doceniony przez naszego gościa. Imiona i nazwiska powinny być odmieniane zgodnie z zasadami języka polskiego. Niektóre z nazwisk mogą być kłopotliwe w odmianie, więc w razie wątpliwości warto zapytać o poprawną formę osobę, która nosi dane nazwisko.
Jeśli nadal wahacie się nad koncepcją graficzną lub czcionką, zachęcamy do przeczytania artykułu - Jaką czcionkę wybrać na zaproszenie ślubne
Comments: